The Haschichins Club, Baudelaire’s Sleef ; from drugs to verses.

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Paris XIX’th century, the streets are disjointed and the dark aisles see the fog covering the city. The night is the stage of filled brothels and private clubs, including the very private Hashischins Club recently installed on the Saint Louis Island. 

After a journey of a few years in the Orient, the famous doctor Moreau of Tours returns to Paris, carrying a bag of haschich. While opium is fashionable at the time, Moreau stays persuaded that haschich has curing values for certain mental diseases. He opens, with the apinter Fernand Boissard, a brothehhod dedicated to cannabis amateurs. Men about town, bohème, artists, sentimentals, all join to explore the inconcious, also acompanied by some of the greastest writers of the time that will engrave their experiences. 

« La figure du docteur rayonnait d’enthousiasme ; ses yeux étincelaient, ses pommettes se pourpraient de rougeurs, les veines de ses tempes se dessinaient en saillie, ses narines dilatées aspiraient l’air avec force. » Ceci vous sera défalqué sur votre portion de paradis», me dit-il en me tendant la dose qui me revenait »

                                                                             Théophile Gautier lors de sa première dégustation.

”J’ai entendu des voix célestes et j’ai vu des peintures divines. J’ai descendu pendant vingt ans l’escalier de Pimodan… Mais ce matin, depuis mon réveil, je dors toujours, et je suis sans volonté ». 

                                                                              Balzac 

These sessions are called «Fantasia», and for most considered as a way to explore and observe the powers of drugs. The one that will catch everyone’s attention is dawamesk ; a sort of cream or jelly made from cannabis resin seasoned with honey, spices, almond and more. 

Baudelaire, the most famous of them all, will mostly act as an observant to describe what every drug comes with ; disenchantment. He will alter describe drugs in Les Paradis Artificiels in 1858 as a dangerous way for humans to transcend themselves and reach the ideal that drives them. 

Gautier will conclude this experience saying ; « Après une dizaine d’expériences, nous renonçâmes pour toujours à cette drogue enivrante, non qu’elle nous eut fait mal physiquement, mais le vrai littérateur n’a besoin que de ses rêves naturels, et il n’aime pas que sa pensée subisse l’influence d’un agent quelconque. »

 

 

 

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